Volg deze 4 tips voor meer Flow op werk!

Volg deze 4 tips voor meer Flow op werk!

Met deze vier tips kom jij weer in een flow op je werk
Je kent het wel….je zit in een vergadering en je appt ondertussen je vrouw over wat jullie eten voor vanavond. Of heb jij zo’n collega die ieder uur op zijn horloge kijkt of het al 17.00u is en hij naar huis ‘mag’. Als dit je dagelijks meerdere keren gebeurt,zou het heel goed kunnen zijn dat je niet in een flow zit op je werk. En hoe jammer is het als je op je werk zit, terwijl je liever andere dingen doet.

Wat is ‘flow’ eigenlijk?
Flow is een geestestoestand waarin we geluk ervaren omdat we positief en intensief met iets bezig zijn. Flow is het optimaal beleven van een moment. Het begrip ‘flow’ is afkomstig van de psycholoog en hoogleraar Mihaly Csikszentmihalyi. Hij is een van de grondleggers van de positieve psychologie en heeft veel onderzoek gedaan naar het beleven van geluk. Vaak kom je het begrip ‘flow’ tegen in de sport of bij een hobby. Zo kan een hardloper tijdens een marathon in een flow zitten, en 42km doorrennen zonder de pijn in de spieren te voelen. Flow momenten zijn die momenten waarop je de tijd even vergeet. Hoe fijn is het als je op je werk ook flow ervaart en je dus opgaat in je werk in plaats van te kijken of je al naar huis mag of wegdroomt naar een andere baan.

Hier volgen vier tips om wel in een flow te komen
1. Stel jezelf een duidelijk doel
Vaak wordt flow bereikt als je er intrinsiek naar streeft een bepaald doel te bereiken. Wil je dat jouw grootste klant het salescontract verlengd, omdat je dan een promotie krijgt, ga dan vanuit oprechte interesse met de klant in gesprek, en zet je telefoon op stil zodat de binnenkomende appjes jou niet afleiden. Focus op datgene wat er echt moet gebeuren.

2. Pak uitdagende, maar niet te moeilijke klussen op
Je komt in een flow als er balans is tussen de mate van uitdaging die je aangaat en de mate van vaardigheid die je bezit. Dus als je als beginner een marathon in 2u wilt finishen dan is de uitdaging te groot voor je. Zorg dus dat je als medewerker klantenservice eerst een compliment krijgt van een klant over een klacht die je hebt opgelost voordat je jezelf ten doel stelt om de klant aan een jaarcontract te binden.

3. Doe dingen die bij je passen
Het klinkt te eenvoudig, maar het is zo waar. Als je dingen doet die je leuk vindt en waar je goed in bent gaat alles veel makkelijker. Doe dus meer van wat wel voor je werkt, en minder van wat niet voor je werkt. Dus ben je goed in het voorbereiden van een presentatie voorbereiden, maar staat het zweet je al op het voorhoofd bij de gedachte dat je de presentatie ook moet geven. Vraag dan de volgende keer eerst of jouw extraverte collega de presentatie wil geven aan het team.

4. Vraag regelmatig feedback
Door het vragen van feedback weet je ook hoe anderen tegen jouw prestaties en werk aankijken. Misschien vind je jezelf fantastisch maar heb je een grote blinde vlek. Wil je groeien en de uitdaging erin houden, vraag dan wat er nodig is om dat te bereiken. Ga dus regelmatig met je leidinggevende het gesprek aan over jouw rol en mogelijkheden.

Met deze vier tips op zak je wens ik je veel flow toe de komende werkweek. Go with the Flow!

 

Sluit Menu